دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
شناسایی و رتبه بندی انواع ریسک در پروژه های نمونه کاربردی: خط 7 مترو تهران( ( AHP زیرزمینی به روش
7
29
FA
مسعود
احمدوند
مربی، مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه غیر انتفاعی ایوانکی، ایوانکی.
masoud.ahmadvand@yahoo.com
حسین
اقبالی
0000-0001-7005-9428
عضو هیأت علمی دانشگاه و مدیر کل آموزش و تحصیلات تکمیلی
h.eghbali@eyc.ac.ir
پروژه های تونل سازی همواره با درصد بالایی از ریسک همراه است. بنابراین، با توجه به تأخیری<br />که بر اثر انواع ریسک ها در اجرای این پروژه ها به وجود می آید، ارزیابی آنها از اهمیت بالایی<br />برخوردار است. مسئلهای که مطرح است، دسته بندی و شدت اثر آنها بر این پروژه هاست که باید<br />به طور جد مورد توجه قرار گیرد. رتبه بندی ریسک ها یا عوامل تأخیر می تواند نقش بسزایی در<br />تصمیم گیری مدیران داشته باشد. هدف ما در این مقاله، شناسایی و رتبهبندی انواع مختلف<br />ریسک در پروژههای عمرانی از نوع پروژههای زیرزمینی است. تکنیکهای مختلف تصمیمگیری<br />از ابزارهای مهم رتبهبندی و ارزیابی است. روش تحلیل )MCDM( با معیارهای چندگانه 9<br />یکی از قویترین این تکنیکهاست. در این مطالعه، 20 ریسک مربوط )AHP( سلسله مراتبی 0<br />به مطالعه موردی )خط 7 مترو تهران( با توجه به 2 شاخص کنترل مدیریت ناکافی، ضعف<br />و ناآگاهی عوامل فردی از دید 09 نفر مورد ارزیابی قرار گرفت HSE اقتصادی، شرایط نامطلوب<br />و در پایان ریسکهای: 9. عدم تطبیق شرایط فیزیکی موجود در محل انجام پروژه با تجهیزات<br />اجرایی، 0. عدم تأمین قطعات یدکی اصلی و فرسوده بودن ماشینآلات و 5. تجهیزات و عدم<br />تطابق با استانداردهای روز جهانی به ترتیب رتبههای اول تا سوم را کسب کردند.
رتبه بندی,ریسک,پروژه های عمرانی
https://systems.eyc.ac.ir/article_243365.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243365_d38e87a4e9ac0acb691f24275efcc7a4.pdf
دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
ترکیب مدل حراج دوسویه پیوسته و فاکتورهای مبتنی بر بازار برای تخصیص سرویس در رایانش ابری
31
46
FA
نیما
فرجیان
دانشکده کامپیوتر، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
nimaff2000@yahoo.com
رایانش ابری یک رویکرد جدید برای ارائه منابع کامپیوتری است که به سرعت در حال توسعه<br />بوده و توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع را جلب کرده است. در رایانش ابری همه چیز<br />به شکل سرویس ارائه می شود که این سرویس می تواند از زیرساخت های سخت افزاری تا<br />برنامه های کاربردی مختلف باشد. هر کاربر )مصرف کننده( برای انجام عملیات مورد نیاز خود به<br />رایانش ابری مراجعه می کند و برای انجام این کار نیاز دارد تا چندین سرویس مختلف را<br />به صورت همزمان و یا به صورت یک روند کاری دریافت کند. روش های مبتنی بر حراج، توان<br />بالایی برای مدیریت تخصیص سرویس در سیستم های توزیعشده از قبیل: رایانش ابری،<br />گریدی و... دارند. در این تحقیق، یک روش حراج دو طرفه پیوسته برای تخصیص سرویس<br />در رایانش ابری ارائه می شود که امکان تخصیص سرویس های مختلف به کاربران را فراهم<br />می کند. در این روش، مصرف کنندگان و ارائه دهندگان با بررسی فاکتور های مبتنی بر بازار<br />مختلف، بازار را به طور کامل بررسی و قیمت خرید و فروش خود را به سرعت با قیمت<br />مورد قبول بازار همگرا می کنند. نتایج ارزیابی های نشان می دهد که در روش مذکور<br />قیمت گذاری عادلانه و بر اساس عرضه و تقاضای بازار است و روش مذکور در زمینۀ نرخ<br />تخصیص موفق، بهره وری سرویس ها و میانگین زمان تخصیص به طور کارا عمل می کند.
رایانش ابری,سیستم های چند عاملی,حراج دوسویۀ پیوسته,تخصیص سرویس
https://systems.eyc.ac.ir/article_243393.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243393_12b2f6e6f54963631e617f3e8c5f40dd.pdf
دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
به کارگیری روش کارایی متقاطع برای رتبه بندی واحدهای کارا در تنظیم پارامترهای الگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات
47
56
FA
سمیرا
ربیعی
ایوانکی
kavosh2007ra@yahoo.com
مهدی
بشیری
استاد/دانشگاه شاهد
bashiri@shahed.ac.ir
از آنجایی که روش تحلیل پوششی دادهها، به اندازه گیری کارایی نسبی میپردازد و در مواردی<br />که بیش از یک واحد کارا به دست میآید، قادر به ارائه بهترین واحد کارا نیست. به همین<br />دلیل، رتبهبندی واحدهای تصمیمگیری یکی از موضوعات مهم در تحلیل پوششی دادهها<br />محسوب میشود. یکی از راهحلهای تعیین بهترین واحد کارا، به کارگیری روش کارایی<br />متقاطع برای رتبهبندی واحدهای کاراست که در واقع، از روش تحلیل پوششی دادههای<br />توسعهیافته است. این مقاله، به دنبال بررسی کارایی متقاطع واحدهای کارای ارائهشده از<br />روش تحلیل پوششی دادهها و در نهایت، ارائه بهترین واحد کارا از ترکیبات پارامتری<br />الگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات در حل سایزهای متفاوت از مسئله مسیریابی وسیله نقلیه<br />باز است. در این مطالعه، با استفاده از دادههای شبیهسازیشده پیشین که چندین واحد کارا<br />در ارزیابی الگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات برای حل هر یک از سایزهای متفاوت مسئله<br />مسیریابی وسیله نقلیه باز ارائه کرده است، به رتبهبندی واحدهای کارا با استفاده از روش<br />کارایی متقاطع میپردازیم. نتایج نشان میدهد، روش کارایی متقاطع ابزاری مؤثر برای<br />رتبهبندی عملکرد واحدهای تصمیمگیری محسوب میشود.
تحلیل پوششی دادهها,کارایی متقاطع,واحد کارا,رتبهبندی
https://systems.eyc.ac.ir/article_243394.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243394_25aaecab625686c3be99ce689bbf152a.pdf
دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
رابطه به کارگیریERMبا بازدهی بنگاه های فعال در صنعت خودرو سازی
57
72
FA
سیدمحمدحسین
حسینی
دانشگاه علامه طباطبایی
hosseiny.smh@gmail.com
سید عبدالرضا
حسینی
عضو هیأت علمی
hoseiny39@gmail.com
سیدمحمدحامد
حسینی
دانشگاه امام حسین(ع)
hoseiny140@gmail.com
سیداحمد
حسینی
0000-0002-7364-2608
دانشگاه ایوانکی غیر دولتی - غیر انتفاعی
s.a.hoseiny@gmail.com
نگرش نسبت به مفهوم مدیریت ریسک طی سال های اخیر با تغییرات ساختاری زیادی مواجه<br />بوده است؛ به صورتی که دیدگاه نسبت به ریسک از یک نگرش جزءنگر به نگرشی<br />سیستماتیک و کل نگر تغییر یافته است. هدف این تحقیق، بررسی رابطه بین استفاده از فنون<br />مدیریت ریسک و بازدهی سازمان های شاغل در صنعت خودروسازی است که بیش از یک<br />سال از فرایند پذیرش آن در سازمان بورس و اوراق بهادار گذشته است. در این مدل، برای<br />کمّی سازی میزان استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه از مدل ارائهشده مؤسسه کوزو<br />استفاده شده است. همچنین تمامی فاکتورهای مورد استفاده در این مدل فاکتورهای مالی و<br />حسابداری هستند که از اطلاعات سازمان بورس قابل تهیه است و در نهایت، برای بررسی<br />رابطه متغیر مستقل )میزان استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه( و متغیر وابسته )عملکرد<br />بنگاه( پس از استانداردسازی داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج<br />این تحقیق نشان دهنده این است که استفاده از فنون مدیریت ریسک بنگاه رابطه معنی دار<br />مثبتی با عملکرد سازمان دارد. همچنین در بررسی فرضیه های فرعی، تنها مدیریت<br />ریسک های گزارشگری است که هیچ گونه رابطه معنی داری با عملکرد سازمان ندارد.
مدیریت ریسک جامع بنگاه,بازدهی,مدیریت ریسک راهبردی,ریسک عملیاتی,مدیریت ریسک گزارشگری
https://systems.eyc.ac.ir/article_243395.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243395_c846220851c8a9841ffce720cb74d76a.pdf
دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
شناسایی آنومالی در ترافیک دریایی بر اساس داده های مکانی- زمانی سیستم شناسایی خودکار (AIS)
73
97
FA
مجتبی
گودرزی
گروه کامپیوتر،دانشکده مهندسی برق،کامپیوتر و مکانیک، دانشگاه ایوان کی، سمنان
m.goodarzi1001@gmail.com
مهدی
شعبانی
گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تهران جنوب، تهران، ایران
نظارت بر ترافیک دریایی یکی از جنبه های مهم ایمنی و امنیتی به خصوص در مسیرهای دریایی شلوغ<br />و ترافیک در نزدیکی اسکله هاست. در این تحقیق، مدل شناسایی آنومالی دو بخشی در ترافیک دریایی<br />پیشنهاد شده است. در بخش اول، الگوی معمولی خط سیر و مسیر کشتی ها را که براساس<br />جمع آوری و در دسترس عموم قرار گرفته اند، با استفاده از الگوریتم های خوشه بندی و IMO قوانین<br />براساس چگالی در داده کاوی شناسایی شده است. مهم ترین حسن خوشه بندی بر اساس چگالی در این<br />مرحله، شناسایی الگوی حرکتی کشتی ها با توجه به قوانین و شرایط موجود در منطقه دریایی است. در<br />بخش دوم، مدل پیشنهادی با توجه به الگوی شناختهشده در بخش اول و با استفاده از رویکرد<br />براساس نقطه، جابه جایی غیرعادی کشتی ها در دریا شناسایی شده است. برای خوشه بندی و شناسایی<br />رفتار آنومال از طول و عرض جغرافیایی، سرعت و جهت در هر نقطه از مسیر طیشده به وسیله<br />کشتی ها استفاده شده است. رویکرد شناسایی آنومالی براساس نقطه قابل استفاده در سیستم های<br />از نوع بلادرنگ نیز است. در این تحقیق، مرحله شناسایی )AIS( نظارتی سیستم شناسایی خودکار<br />جابه جایی آنومال قابلیت شخصی سازی از طرف تصمیم گیرندگان نظارتی را دارد که در نتیجه، میزان<br />دقت شناسایی آنومالی قابل تنظیم است.
شناسایی آنومالی,خوشه بندی براساس چگالی,کاوش در داده های خط سیر,نظارت دریایی
https://systems.eyc.ac.ir/article_243396.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243396_085dabe22ef8faaf1d5d19f5c5944b92.pdf
دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
بررسی ارتباط بین رهبری مدیران ارشد، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتری درسازمان هایی با برنامه مدیریت کیفیت جامع
99
120
FA
غزاله
بنایی
دانشگاه ایوانکی
ghazaleh.banaei68@yahoo.com
ملکی
محمدرضا
دانشگاه ایوانکی
reza.maleki88@gmail.com
به عنوان یکی از متداول ترین اصطلاحات تجارت در (TQM) امروزه مدیریت کیفیت جامع<br />پیشبرد و بهبود کیفیت، کاربرد فراوانی دارد و باعث بهبود روش های سنتی انجام کار و تجارت<br />و در نتیجه، باعث تضمین بقای سازمان در جهان رقابتی کنونی می شود. رهبری، رضایت<br />مشتری، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر فرایند، مشارکت تأمین کننده و مقیاس های عملکرد،<br />هستند. مدیریت کیفیت جامع اقدامی است هوشمندانه، آرام و مستمر که TQM مفاهیم اولیه<br />تأثیر قابل توجهی در تأمین اهداف سازمان دارد و در نهایت، به رضایت مشتری، افزایش کارایی<br />احترام و اعتماد TQM و بالا بردن توانایی رقابت در بازار ختم می شود. در سازمانی با فلسفه<br />متقابل فراگیر است و انسان های خودرهبر و پرورش یافته مجریان سازمان هستند. مدیریت<br />کیفیت جامع را می توان مشارکت تمامی افراد و اجزای سازمان از طریق کار گروهی در<br />پیشرفت و اصلاح مستمر دانست. دو اصل رهبری مدیران ارشد و توانمندسازی کارکنان، از<br />مهم ترین اصول مدیریت کیفیت جامع هستند و نقش مهمی در رسیدن به رضایت مشتری ایفا<br />می کنند. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله، ارتباط بین رهبری مدیران ارشد،<br />توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتریان در چندین سازمان خدماتی و تولیدی<br />در ایران با در نظر گرفتن شاخص های آماری و توزیع پرسش نامه مورد بررسی قرار گرفته است.<br />نتایج این پژوهش، نشان می دهد که ارتباط مثبتی بین تمامی شاخص های رهبری مدیران<br />ارشد، توانمند سازی کارکنان، رضایت شغلی و رضایت مشتری بر قرار است.
مدیریت کیفیت جامع,رضایت شغلی,رضایت مشتری,رهبری مدیران ارشد,توانمندسازی کارکنان
https://systems.eyc.ac.ir/article_243399.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243399_93653b3c0b264e275879dfc943c4e03a.pdf
دانشگاه ایوان کی
نشریه مهندسی سیستم و بهره وری
2538-2195
2538-02195
1
1(زمستان ۱۴۰۰)
2022
02
20
استقرار روششناسی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان در سیستم تقلیل فشار گاز
121
136
FA
علی
جهان
عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد سمنان، گروه مهندسی صنایع
iranalijahan@yahoo.com
زیبا
صالحیان
دانشجو کارشناسی ارشد
zibasalehian67@gmail.com
هر چند امروزه روشهای مختلف نگهداری و تعمیرات (نت) به ویژه نت پیشگیرانه در صنایع جاری است، ولیکن نگهداری و تعمیرات بر مبنای قابلیت اطمینان بهعنوان یک روش مؤثر جهت انتخاب صحیح استراتژی نگهداری و تعمیرات شناخته میشود که با توجه به حالتهای خرابی ماشینآلات و اولویتبندی نمودن آنها، روشهایی چون کار تا خرابی، تصمیم گیری برای بهبود طراحی سیستم، نت مبتنی بر شرایط، نت مبتنی بر زمان، نت مبتنی بر کارکرد، و بازدیدها با هدف عیبیابی را پیشنهاد مینماید. در نتیجه از انجام فعالیتهای غیرضروری نت جلوگیری به عمل آورده و موجب اثربخشی بیشتر فرآیند نت و کاهش هزینههای عملیاتی میشود. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر تشریح سیستم نگهداری و تعمیرات بر مبنای قابلیت اطمینان، تجربیات اولیه اجرای سیستم در شرکت توزیع گاز استان سمنان به اشتراک گذاشته شود. انتخاب بحرانیترین تجهیز جهت پیادهسازی روششناسی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بر مبنای سوابق داده های موجود در شرکت انجام گرفت، و سپس با شناسایی کارکردها، شکستهای کارکردی، حالات و اثرات شکست، فعالیت نگهداری و تعمیرات مناسب برای هر یک از حالتهای خرابی تجهیز مورد نظر تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که با کمتر شدن تعداد فعالیتهای غیرضروری تعداد نیروی انسانی و زمان کمتری صرف انجام فعالیتهای نت میگردد و همینطور در روش بهکار گرفته شده، به مسائل ایمنی و محیط زیستی توجه بسیاری شده و سعی گردیده با بهکارگیری فعالیتهای نت مناسب، وضعیت ایمنی و آلودگیهای زیست محیطی بهبود یابد.
نگهداشت,قابلیت اطمینان,تجهیز بحرانی,ایستگاه تقلیل فشار گاز
https://systems.eyc.ac.ir/article_243401.html
https://systems.eyc.ac.ir/article_243401_61b44a01e1d4f473230a7f5a578cd2eb.pdf