تاخیر در پروژههای عمرانی، یکی از متداولترین مسائل و مشکلات در اجرای این نوع پروژهها است. از سوی دیگر، یکی راهکارهایی که در سالهای اخیر در کاهش تاخیر پروژههای عمرانی موثر بوده، راهکار مهندسی ارزش است. لذا هدف از انجام این تحقیق، بررسی علل تاخیر و افزایش هزینه پروژههای عمرانی درون شهری و ارائه راهکار اجرایی مناسب مبتنی بر مهندسی ارزش در مترو کرج است. نمونه آماری این تحقیق شامل 61 نفر از کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران شرکتهای پیمانکاری فعال در زمینه پروژه مترو کرج میباشد. به منظور شناسایی و استخراج مهمترین عوامل ایجاد کننده تاخیر در پروژه مترو کرج، از روش مطالعات کتابخانهای استفاده گردید. سپس بر مبنای عوامل استخراج شده، پرسشنامهای مبتنی بر معیارهای مربوط به هریک از این عوامل تنظیم گردید. پس از تایید پایایی و روایی، پرسشنامهها میان افراد نمونه آماری توزیع شدند. پس از جمعآوری دادههای حاصل از پرسشنامهها، برای اولویتبندی عوامل موثر در بروز تاخیرات، از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که مهمترین عوامل موثر در بروز تاخیرات در پروژه مترو کرج، عوامل ناشی از عملکرد پیمانکاران با میانگین رتبههای 7.31 است و همچنین از بین عوامل مرتبط با مهندسی ارزش بیشترین میانگین رتبهها به مولفه عملکرد اختصاص یافت که نشاندهنده این است که این مولفه باید در اجرای پروژههای عمرانی بیشتر از سایر مولفههای مهندسی ارزش در نظر گرفته شود.
صادقی, مظفر, & احمدوند, علی محمد. (1401). بررسی علل تاخیر و افزایش هزینه پروژههای عمرانی درون شهری و ارائه راهکار اجرایی مناسب مبتنی بر مهندسی ارزش (مورد مطالعه: مترو کرج). مهندسی سیستم و بهره وری, 2(4 (زمستان 1401)), 1-22.
MLA
مظفر صادقی; علی محمد احمدوند. "بررسی علل تاخیر و افزایش هزینه پروژههای عمرانی درون شهری و ارائه راهکار اجرایی مناسب مبتنی بر مهندسی ارزش (مورد مطالعه: مترو کرج)". مهندسی سیستم و بهره وری, 2, 4 (زمستان 1401), 1401, 1-22.
HARVARD
صادقی, مظفر, احمدوند, علی محمد. (1401). 'بررسی علل تاخیر و افزایش هزینه پروژههای عمرانی درون شهری و ارائه راهکار اجرایی مناسب مبتنی بر مهندسی ارزش (مورد مطالعه: مترو کرج)', مهندسی سیستم و بهره وری, 2(4 (زمستان 1401)), pp. 1-22.
VANCOUVER
صادقی, مظفر, احمدوند, علی محمد. بررسی علل تاخیر و افزایش هزینه پروژههای عمرانی درون شهری و ارائه راهکار اجرایی مناسب مبتنی بر مهندسی ارزش (مورد مطالعه: مترو کرج). مهندسی سیستم و بهره وری, 1401; 2(4 (زمستان 1401)): 1-22.